nov 132019

Er zijn een aantal spelfases welke belangrijk zijn in de spelontwikkeling, en waar sommige ouders aan voorbij kunnen gaan, omdat ze geen rommel willen, denken dat het niet hoort of vies willen worden.
Deze fases zijn ontdekt door de Pedagoog Vermeer : 
sensomotorische, het sensopathische en het esthetische spel.
Sensomotorisch spel gaat om bewegen, doordat je beweegt leer je je lichaam beter kennen en doe je zintuiglijke ervaringen op. Denk bijvoorbeeld aan rennen, springen, fietsen, dansen, enz. Maar ook het trappelen met de voetjes wat een baby doet
De sensomotorische ontwikkeling is erg belangrijk voor de totale ontwikkeling van kinderen. Door (senso)motoriek leren kinderen hun eigen lichaam kennen, en via hun eigen lichaam de wereld om hen heen. Een verstoorde (senso)motorische ontwikkeling kan ook problemen in de taal-, rekenontwikkeling en sociale ontwikkeling hebben.

Bij sensopathisch spel draait het om het spelen met ongevormde materialen. De meest bekende ongevormde materialen voor sensopathisch spel zijn zand, water, verf en klei. Ook kun je materialen als rijst, scheerschuim, meel, kralen en peulvruchten gebruiken om sensopathisch mee te spelen.

Maar waarom is deze vorm van spelen nu zo belangrijk? In eerste instantie, omdat het een leuke/uitnodigende spelvorm is voor kinderen met veel (ontwikkelings)mogelijkheden. Als je verder kijkt, merk je dat er toch nog meer redenen zijn om sensopatisch spel toe te voegen. Het is een veilige spelvorm; doordat je vaak kiest voor ongevormde materialen is er geen vaststaand eindproduct. Kinderen kunnen dus niets fout doen en als het niet lukt, mogen ze weer opnieuw beginnen. Daarnaast werkt het ontspannend, doordat er weinig eisen gesteld worden. Dit kan het zelfvertrouwen van kinderen vergroten. Ook zit er een sociaal aspect verbonden aan het spel. Doordat er weinig van kinderen wordt gevraagd, is er meer en sneller ruimte voor contact met andere kinderen.

Maar het belangrijkste punt voor mij is dat sensopatisch spel leidt tot allerlei ontdekkingen. 

Kinderen leren veel van het spelen met deze (vaak rommelige) dingen, ze leren niet alleen het materiaal goed kennen en wat je ermee kan doen, ze leren ook veel over zichzelf. Vind ik dit fijn? Wat vind ik niet fijn? Vaak is sensopathisch spel rustgevend en kunnen kinderen terwijl ze aan het knoeien zijn allerlei emoties en gebeurtenissen verwerken. Daarnaast oefenen ze hun motoriek tijdens het spelen, friemelen, scheppen, pakken, schenken, noem maar op!

Als laatste ook nog aandacht voor het esthetische spel. Hierbij draait het om de uiterlijke vorm. Het kan gaan om het mooi neerzetten van meubeltjes in een poppenhuis, of het neerzetten van autootjes in een rij. Ook het maken van mozaïekvormen en het ‘tutten’ met de make-up van mama, zijn vormen van het esthetische spel.

Samen met mijn kinderen maak ik leuke filmpjes om ideeën te geven waarin deze spelfases aan bod kunnen komen. Dit zijn echt geen hoogstaande ingewikkelde activiteiten .  Vaak heb je het zelf al in huis! Deze filmpjes deel ik op mijn Facebook en via ons kanaal op Youtube:

Write a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *